NP Pelister – vrh Stiv (2468 m)

Po povratku sa vrha Magaro na Galičici uputio sam se u predvorje NP Pelister, u Bitolu – administrativni, kulturni, ekonomski, industrijski, obrazovni i naučni centar za taj deo Severne Makedonije. Grad je poznat kao “grad konzula”, zato što su tu bili konzularni predstavnici evropskih zemalja u Otomanskoj imperiji, Kraljevini Jugoslaviji, SFR Jugoslaviji, ali i u sadašnjoj Severnoj Makedoniji. Prošetao sam čuvenom “štraftom” – ulicom Maršal Tito, poznatijom kao Širok sokak. Video sam Jeni i Isak džamiju, Sat kulu, spomenik Aleksandru Makedonskom, brojne pomenute kontulate. Zaputio sam se ka hotelu Molika, ispred koga sam kampovao zajedno sa grupom Srba iz Republike Srpske, koje sam sreo na Galičici.

NP Pelister

Nacionalni park Pelister sa svojim bogatstvom, raznolikošću i koloritom je jedan od najvažnijih delova planine Baba i privlači interesovanje istraživača, posetilaca i ljubitelja najstarijeg i jednog od najlepših nacionalnih parkova u Severnoj Makedoniji. To je prvi proglašen nacionalni park na teritoriji ove zemlje. Nacionalnim parkom proglašen je 1947 godine, a njegova površina iznosi 17.150 hektara.

Uspon smo započeli od hotela “Molika”. Molika je inače autohtona vrsta petoigličastog bora, koji raste i do 40 metara. Staza vodi kroz gustu šumu sve do nedavno izgorelog planinarskog doma “Kopanki”. Ispred doma nalazi se spomenik prvom Makedoncu, osvajaču najvišeg vrha na svetu. Od doma nastavljamo ka vidikovcu “Jorgove stene”, koji se nalazi na 1744 mnv.

Po povratku sa Jorgovih stena krećemo se šumskom stazom, serpentinama do izdašnog izvora pitke vode, pored koga se nalazi lepo uređeno odmaralište. Pravimo kraću pauzu i nastavljamo ka koti 2000. Na stazi se pojavljuje prvi sneg. Nešto ispod kote 2000 nalazi se drveni vidikovac, sa koga se pruža lep pogled na okolne planine i Prespansko jezero. Staza postaje da bude kondiciono i tehnički teška, dosta je dubokog snega, a noge propadaju u stenske useke pa se krećemo značajno sporije nego na prvom delu treka.

Sneg počinje da nam pravi velike probleme, krećemo se jako sporo, sa stene na stenu, koristimo poslednje atome snage i konačno izlazimo na vrh Stiv, 2468 mnv. Na vrhu se zadržavamo kratko, jer su nam čizme i pantalone totalno mokre. Priliku da se fotografišemo na vrhu za klupskim i državnim zastavama ne propuštamo. Pogled se pruža ka vrhu Pelister, do koga, ovoga puta, nismo mogli da stignemo zbog surovih vremenskih uslova i stanja staze. Sve ovo svakako ne umanjuje uspešnost izvedene akcije.

U povratku sa vrha odlučujemo da ne idemo preko stena, jer bi nam to oduzelo dosta vremena i energije, već se spuštamo paralelno od stena, po dubokom snegu. Dubina belog pokrivača dolazi do izražaja i ja padam i klizam se tridesetak metara. Cena nepažnje je polomljen planinarski štap. Pitanje je šta bi se desilo sa nogom da štapa nije bilo. Ustajem, skidam sneg sa sebe i nastavljam sa kolegama ka hotelu Molika. Ponovo pravimo pauzu na vidikovcu, i rutinski se spuštamo ka početnoj tački uspona.

Usledilo je spuštanje u Bitolu, večera, i rastanak na pumpi. Ekipa iz Republike Srpske krenula je na put kući dug preko 1000 kilometara, a ja sam preko graničnog prelaza Medžitlija – Niki nastavio svoje putovanje. Ušao sam u Grčku i vozio do mesta Νέος Άγιος Αθανάσιος (Novi Sveti Atanasije), gde sam se osvežio u prijatnom ambijentu lokalne taverne. Usledilo je noćenje na obroncima planine Nidže, čiji sam vrh osvojio sutradan.

Ruta

Kompletan tekst sa putovanja: Tri visokogorske akcije u inostranstvu

1 thought on “NP Pelister – vrh Stiv (2468 m)”

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *