Stara planina – Toplodolski vodopadi

Prethodnog vikenda sam obišao Donji Piljski vodopad i pokušao da dođem do najudaljenijih vodopada toplodolskog sliva – Čunguljskog, Krmoljskog i Kurtulskog. Ipak, nabujala reka odnela je most kod pojate i prelazak preko reke bio je nemoguć. Morali smo da se vratimo nazad.

Na poziv iskusnih vodiča iz Planinarskog društva “Preslap” došao sam ponovo u Topli Do. Plan je bio da se sredi staza kojom će se velika grupa planinara iz svih krajeva Srbije, ali i iz Bugarske, kretati 22. aprila. Opremljeni ručnim testerama, sekirama i dobrom voljom, krenuli smo uz Javorsku reku, dobro poznatim kolskim putem prema najudaljenijim vodopadima stare lepotice.

Ispostaviće se da je samo prvi most bio “kritičan”. Postavili smo još jedno uzdužno stablo preko reke, i osigurali smo siguran prelazak postavljanjem više poprečnih dasaka. Kiša je počela da pada ali srećom nije trajala dugo, jer bi pokvarila ceo utisak o akciji. Negde kod skretanja za Piljske vodopade kreće da nas prati pas – domaćin.

Dolazimo do mesta odakle smo se u prethodnoj avanturi vratili nazad. Međutim, vodič Neša mi ukazuje na postojanje velikog kolskog mosta oko kilometar uzvodno. Skrećemo najpre prema vodopadima Vurnje, a zatim prelazimo Studeničku reku preko pomenutog mosta. Ubrzo nailazimo na još jedan potok, koji premošćujemo jednim stablom.

Čunguljski vodopadi

Staza dalje vodi preko prostranih livada odakle se sve vreme pruža prelep pogled ka Vražijoj glavi i Dugom bilu. Nailazimo i na čuvene “masne stene”, što je jedna od tehnički najtežih deonica na stazi, pogotovo ako je rosila (ili u gorem slučaju – padala) kiša. Pronalazimo alternativni pravac u slučaju padavina. Ubrzo nakon stena dolazimo do prve atrakcije za danas – Mali Čunguljski vodopad. Ovaj vodopad, iako ne mnogo visok, interesantan je jer voda pada u kotao odakle skače i tako nastavlja svoj tok.

Nekoliko stotina metara dalje, prolazeći stazom koja je jedna od tehnički težih na ovoj turi, dolazi se do Velikog Čunguljskog vodopada. Vodopad je interesantan jer se svake godine povećava za po neki centimetar, što je posledica glačanja stena pod uticajem vode. Stajanjem ispred ovog 45 metara visokog vodopada podseća kao na stajanje u podnožju nekog amfiteatra, jer same stene odakle voda pada imaju takav – polukružni oblik. Iako je na planini bilo dosta snega, nismo zatekli veliku količinu vode.Ipak, Veliki Čunguljski vodopad je atrakcija sama za sebe i vredi je posetiti. Pravimo grupnu fotografiju i polako se krećemo do mesta gde se skreće ka Krmoljskom i Kurtulskom vodopadu.

Krmoljski vodopadi

Nedaleko od mosta koji premošćava Kiselički dol skreće se levo ka Krmoljskom vodopadu, koji se sastoji iz dva odvojena vodopada – donjeg i gornjeg. Donji vodopad je prvi na koji nailazimo, a gornji je dvokaskadni i do njega je nešto teže doći zbog uske staze i dosta klizavih stena. Ispred samog gornjeg vodopada nalazi se jedna od najčudnijih bukvi koje sam u životu video, a koja se može koristiti i kao prirodna ležaljka dok se posmatra čudesni Gornji Krmolj.

Vreme se ponovo kvari i to je znak da treba krenuti nazad ka Toplom Dolu. Vraćamo se na široki kolski put i istom stazom se vraćamo nazad u selo. Pas koji nas je pratio od pojate došao je sa nama sve do Toplog Dola, pa je kompletna ekipa prešla 21,4 km. Kao nagradu pas-domaćin dobija hranu koja nam je ostala, a nama i ostalim planinarima nagrada ostaje prelepo uređena staza do bisera Stare planine.

Trek

Prethodne avanture na Staroj planini:

Stara planina – Donji Piljski vodopad. Protest “Ne za MHE”.

Toplodolski vodopadi – donji Pilj, mali i veliki Čungulj

Novogodišnji uspon na krov Srbije

Jesenje boje Toplodolskih vodopada

Biseru istoka u pohode – Midžor 2015.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *